campus-rochus-of-itm

Onderwijsbeleid en -kwaliteit

Aan het ITG streven we er voortdurend naar om de kwaliteit van ons onderwijs te onderhouden en te bevorderen, met onze onderwijsvisie en kernprincipes als rode draad.

Visie op onderwijskwaliteit aan het ITG

Het ITG kent een lange traditie van analyseren, evalueren en bevorderen van de kwaliteit van zijn opleidingen en programma's. Deze traditie wordt gedreven door de onderwijsvisie en gekenmerkt door een sterke onderwijskwaliteitscultuur.

De onderwijsvisie beschrijft de fundamentele principes die het ITG consequent toepast in alle onderwijsactiviteiten:

Open en wereldwijde campus

Het is de ambitie van het ITG om een open en wereldwijde campus te zijn die wetenschappelijk gedreven en maatschappelijk relevante postinitiële opleidingen aanbiedt in de domeinen van tropische geneeskunde en internationale volksgezondheid.

Participatief leren

Studeren aan het ITG betekent genieten van een omgeving waar participatief leren gestimuleerd wordt door academische, professionele en sociaal-culturele diversiteit onder studenten, alumni en medewerkers. Gemotiveerde studenten die willen bijdragen aan maatschappelijke ontwikkeling worden begeleid op hun weg naar wetenschappelijke ontdekkingen en voorbereid op de toepassing van verworven competenties in hun eigen context.

Studentgericht

De onderwijs- en leermethoden aan het ITG zijn aangepast aan de behoeften en verwachtingen van de studenten: flexibel en blended learning, internationale mobiliteit en studentenondersteuning op maat staan centraal in de onderwijsvisie van het ITG.

Referentiepunt in wetenschap en praktijk

Met deze aanpak streeft het ITG ernaar een prominente rol te spelen in de wetenschap en praktijk van de tropische geneeskunde en de volksgezondheid, samen met zijn alumni wereldwijd.

De onderwijsvisie wordt vertaald in een onderwijskwaliteitscultuur gekenmerkt door:

(1)

Leerresultaten die de toewijding van het ITG weerspiegelen om hoogwaardig onderwijs te bieden dat is afgestemd op de behoeften van de maatschappij en getypeerd wordt door wetenschappelijke relevantie.

(2)

Een sterke traditie van overleg en diverse benaderingen om de onderwijskwaliteit te analyseren en evalueren, waarbij actieve betrokkenheid van alle belanghebbenden centraal staat.

(3)

Een voortdurende toewijding van het personeel op alle organisatieniveaus, waarbij iedereen samenwerkt om onderwijskundige excellentie na te streven en snel te reageren op kwesties met betrekking tot onderwijskwaliteit.

(1) Leerresultaten afgestemd op maatschappelijke behoeften en getypeerd door wetenschappelijke relevantie

Als wettelijk geregistreerde Vlaamse instelling voor postinitieel hoger onderwijs biedt het ITG opleidingen aan op doctoraats-, master- en postgraduaatsniveau en gespecialiseerde korte cursussen in de domeinen van tropische geneeskunde en internationale volksgezondheid. Op alle niveaus zijn de geformuleerde leerresultaten een weerspiegeling van het engagement van het ITG om hoogkwalitatief onderwijs in deze domeinen aan te bieden.

Volgens het Vlaams decreet betreffende de kwalificatiestructuur van 30 april 2009 hebben de masterprogramma's zowel domeinspecifieke leerresultaten (DLR) als programmaspecifieke leerresultaten (PLO) opgesteld. De door de NVAO gevalideerde DLR voor de Master of Science in Public Health, de Master of Science in Global One Health (voorheen de Master of Science in Tropical Animal Health) en de Master of Science in Tropical Medicine kunnen hier geraadpleegd worden:


De specifieke leerresultaten voor de masterprogramma’s, postgraduaten, cursussen van korte duur en permanente bijscholing worden vermeld op de respectievelijke pagina’s op de ITG-website.

(2) Een sterke traditie van overleg en diverse benaderingen om de onderwijskwaliteit te analyseren en evalueren

De analyse en evaluatie van de onderwijskwaliteit aan het ITG gebeurt op verschillende manieren met actieve betrokkenheid van alle belanghebbenden:

Studentenenquêtes

Het ITG waakt over de kwaliteit van opleidingsonderdelen en programma's met behulp van jaarlijkse anonieme studentenenquêtes. De enquêtes worden verspreid aan het begin en het einde van de opleiding of het programma en zowel één als vier jaar na afstuderen. De enquête aan het begin van de studies peilt naar de verwachtingen, behoeften en motivatie om aan het ITG te studeren. De opleidingsevaluatie meet de tevredenheid over de inhoud van de opleiding en de leermethoden. De enquêtes na afstuderen kaderen de impact van de studies aan het ITG op de loopbaan van de afgestudeerde en zijn/haar connectie met het alumninetwerk. Deze evaluaties worden hoofdzakelijk georganiseerd voor interne doeleinden. Relevante onderwijsindicatoren worden publiek gemaakt in de administratieve jaarverslagen.

Overleg met stakeholders

Om studenten te betrekken bij het onderwijsbeleid en een platform te bieden om hun zorgen en tevredenheid over onderwijszaken te uiten, organiseert het ITG halfjaarlijkse bijeenkomsten met het management en verkozen studenten- en alumnivertegenwoordigers. Daarnaast organiseren de coördinatieteams van de masterprogramma's en postgraduaten ad hoc focusgesprekken met studenten om hun ervaringen met de programma's beter te begrijpen. Tot slot organiseert het ITG thematische alumnibijeenkomsten en focusgroepen om input en feedback te verzamelen over uitdagingen in de domeinen van tropische geneeskunde en internationale volksgezondheid. Deze feedback zorgt voor een verbeterde invulling van de onderwijsprogramma's van het ITG en waarborgt de blijvende relevantie en kwaliteit ervan.

Externe beoordelingen

De masterprogramma's van het ITG worden beoordeeld door een panel van onafhankelijke, door de NVAO erkende deskundigen. In 2015 ontvingen de Master of Science in Public Health en de Master of Science in Global One Health positieve accreditatiebesluiten. De Master of Science in Tropical Medicine werd voor de eerste keer geaccrediteerd in academiejaar 2020-21. De accreditatierapporten en -besluiten kunnen hier geraadpleegd worden:

Naast de officiële NVAO-opleidingsaccreditatie en -aanbevelingen streeft het ITG actief naar externe evaluatie van zijn onderwijsprogramma's en -kwaliteit. Dit omvat:

  • Het delen van goede praktijken binnen de Vlaamse hogeronderwijsgemeenschap in een systeembrede analyse

  • De aanvraag van een externe evaluatie van de onderwijsactiviteiten en studiebeursprogramma's, uitgevoerd door het Duitse bedrijf Syspons

Het ITG is ook lid van tropEd. TropEd verenigt hogeronderwijsinstellingen wereldwijd in een lerend netwerk voor onderwijs in internationale en globale gezondheid. TropEd bevordert de mobiliteit van studenten en docenten, de uitwisseling van interdisciplinaire ervaringen en de definiëring van gemeenschappelijke normen voor onderwijs en opleiding in internationale en globale gezondheid.

Tot slot kreeg het ITG op basis van zijn Erasmus-beleidsverklaring en statuut het Erasmus-handvest voor hoger onderwijs (ECHE) 2021-2027 toegekend door de Europese Commissie.

(3) Een voortdurende toewijding van het personeel op alle organisatorische niveaus

Meerdere organen op verschillende niveaus zijn verantwoordelijk voor de bevordering van de onderwijskwaliteit aan het ITG. Ze bespreken de resultaten van evaluaties, verhelpen geïdentificeerde tekortkomingen en voeren noodzakelijke verbeteringen door.

Het academisch beheer van onderwijs wordt uitgevoerd in de drie wetenschappelijke departementen van het ITG. Elk departement heeft een onderwijscoördinator die het onderwijsbeleid op departementaal niveau aanstuurt. Deze coördinator maakt - voor de masterprogramma's - deel uit van een groter coördinatieteam dat instaat voor het dagelijks beheer en de coördinatie van de masterprogramma's. Dit coördinatieteam bestaat uit co-coördinatoren, de onderwijssecretariaten en/of de cursusdirecteur. De cursusdirecteur is academisch verantwoordelijk voor een masterprogramma. De Education Office geeft als centraal orgaan beleidsadvies aan het management van het ITG en ondersteunt de beleidsuitvoering in de departementen.

Om personeelsbetrokkenheid bij onderwijs te bevorderen en te zorgen voor informatie-uitwisseling en coördinatie tussen departementen onderling en tussen departementen en het centrale niveau, heeft het ITG een structuur van interdepartementale organen met specifieke verantwoordelijkheden. In die algemene structuur hanteert het ITG een bottom-up benadering waarbij discussies beginnen met een raadpleging van personeel dat voornamelijk betrokken is bij onderwijs en eindigen met beslissingen (indien nodig) op een hoger niveau.

De Desk for Education Support and Coordination (DESC) komt twee keer per maand bijeen om alle onderwijscoördinatiezaken te bespreken en beleidsgerelateerde zaken met betrekking tot onderwijs voor te bereiden. Beleidsgerelateerde zaken worden besproken in de Beleidscommissie Onderwijs, een adviesraad van de Academische Raad. Aan het ITG geeft de Academische Raad onder andere onderwijsbeleidsadvies aan de directeur en het Bestuurscomité.