
Gedragscode in de polikliniek
1. Respectvol gedrag
We ontvangen elke patiënt met respect en proberen altijd met een glimlach zorg te verlenen. Iedere vorm van agressie, schelden of roepen is niet welkom. Behandel ons zoals je zelf behandeld wil worden.
2. Een open omgeving
We verzekeren een open houding en iedereen is welkom. We tolereren geen discriminatie of respectloos gedrag op basis van religie, huidskleur, geslacht, geaardheid, …
3. Kwaliteit van de zorg
We waken over de kwalificaties van onze zorgverleners en voorzien voortdurende bijscholing. Je kan erop vertrouwen dat je goede zorg ontvangt, ongeacht de zorgverlener die je ziet.
We hechten belang aan een patiëntgerichte zorg. Daarom gaan we bij het maken van (medische) beslissingen steeds in dialoog zodat de zorg aangepast is aan individuele behoeften. Uiteraard heb je hier de ruimte om vragen te stellen. Tegelijkertijd bewaken we een goede kwaliteit van zorg. Onderzoeken of behandelingen die niet zinvol of mogelijk schadelijk zijn, kunnen daarom niet afgedwongen worden. Dat oordeel ligt bij de zorgverlener.
4. Op tijd komen
We doen ons uiterste best om elke patiënt tijdig en met de nodige aandacht te behandelen. Dat is alleen mogelijk als elke consultatie op tijd kan starten. We benadrukken het belang van tijdig aanwezig te zijn op je afspraak. In uitzonderlijke gevallen kunnen consultaties uitlopen. Hiervoor rekenen we op jouw begrip.
Meld je 10 minuten voor je afspraak aan bij de receptie of de afsprakenkiosk. Zo kan je afspraak op tijd starten.
Ben je verhinderd? Annuleer je afspraak zo snel mogelijk zodat we andere patiënten sneller kunnen helpen. Dat kun je zelf online doen tot 48 uur voor de geplande afspraak. Als je je afspraak binnen 48 uur moet annuleren, contacteer dan ons medisch secretariaat via medsec@itg.be of +32 (0)3 247 66 66.
5. Bewust mailverkeer
Je komt naar onze polikliniek voor gespecialiseerde zorg. Om ons volledig op deze zorg te kunnen concentreren, vragen we je om zeer bewust om te gaan met het sturen van e-mails naar je zorgverlener. Alleen zaken die direct verband houden met je behandeling, kunnen via e-mail worden besproken. De zorgverlener zal beslissen of een consultatie nodig is in plaats van communicatie via e-mail te starten.
6. Voorschriften
De arts geeft altijd voldoende voorschriften mee. Plan je je volgende consultatie te laat in, dan loop je het risico dat je onvoldoende voorschriften hebt. Het vragen van extra voorschriften via telefoon of e-mail zorgt voor extra werklast bij onze artsen en administratie. We vragen je vriendelijk dit te vermijden door tijdig een afspraak te maken.
7. Professionaliteit
We handelen professioneel en richten ons volledig op jou tijdens je consultatie. Zet je gsm uit tijdens het contact met onze onthaalmedewerkers en zorgverleners.
8. Bijkomende richtlijnen
Laat niets onbeheerd achter in de wachtzaal en neem niets mee dat niet van jou is.
Huisdieren en voertuigen zoals steps zijn niet toegestaan in de polikliniek en dienen even buiten te wachten.
We hechten het grootste belang aan de privacy en gegevensbescherming van onze patiënten. Informatie over jouw gegevensverwerking lees je in onze privacyverklaring.
Indien de regels niet worden nageleefd, zullen wij gepaste maatregelen treffen. De betrokken persoon wordt aangesproken en kan de toegang tot de kliniek worden ontzegd. Verdere stappen kunnen noodzakelijk zijn.
Dank je wel om mee te werken aan een veilige en respectvolle omgeving voor iedereen!
Meld een probleem
Werd de gedragscode niet gerespecteerd door het personeel of een bezoeker?
Laat het ons weten. We nemen elke melding serieus en zoeken naar een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is.