Overzicht stories
Persberichten

Wereldwijde, duurzame en rechtvaardige toegang tot kwalitatieve gezondheidsproducten blijft onbereikt doel

Wereldwijd hebben miljoenen mensen nog geen duurzame toegang tot kwalitatieve gezondheidsproducten. Het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) en hun partners nemen tijdens het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie het voortouw in de strijd tegen deze ongelijkheid.
access-to-essential-medicines-vaccines-header-resized

De COVID-19-pandemie heeft de internationale solidariteit op de proef gesteld en onredelijke verschillen blootgelegd. De gelijke toegang tot hoogwaardige gezondheidsproducten is nog steeds niet bereikt. Ondanks lessen uit het verleden, hinkt het beleid achterop. Het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen zet zich in voor rechtvaardige gezondheidszorg voor iedereen. Samen met internationale partners bestrijdt het de ongelijke toegang tot medicijnen en vaccins.

In een recente BMJ Global Health publicatie pleit het ITG samen met Belgische en internationale collega's voor dringende actie in vier gezondheidssectoren: een hervorming van het farmaceutische innovatiemodel, het bepalen van transparante prioriteringscriteria, de versterking van de regelgeving en toelevering en een betere financiële gezondheidsbescherming die moet leiden tot een universele gezondheidsdekking.

"België heeft het voortouw genomen in Europese initiatieven voor een rechtvaardige toegang tot kwalitatieve gezondheidsproducten", zegt Raffaella Ravinetto, professor in farmaceutische volksgezondheid en hoofd van het Departement Volksgezondheid aan het ITG. "We grijpen het EU-voorzitterschap van België aan om te ijveren voor strenge kwaliteitsborging van geneesmiddelen voor humanitaire en ontwikkelingsprogramma's, het ondersteunen van de initiatieven van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) voor wereldwijde toegang tot gezondheidszorg en het stimuleren van de farmaceutische productie in Rwanda en Senegal. Bovendien staat België voorop wat de inspanningen betreft voor wereldwijde toegang tot gecontroleerde geneesmiddelen voor pijnbestrijding en ondersteunt het het Zuid-Afrikaanse mRNA-technologieoverdrachtsprogramma."

De onderzoekers benadrukken de noodzaak om het farmaceutische innovatiemodel opnieuw te ontwerpen, waarbij ze lessen trekken uit het verleden zoals het hiv/aids-activisme. Ze benadrukken het belang van Health Technology Assessment (HTA) voor optimale zorg en de noodzaak van robuuste farmaceutische en regelgevende systemen om kwaliteit en veiligheid van medicijnen te garanderen. Bovendien is de verschuiving van individuele betalingen naar collectieve financieringssystemen cruciaal voor een rechtvaardige toegang. Hiervoor zijn meer donorfinanciering en wereldwijde financiële hervormingen nodig.

Ravinetto R, Henriquez R, Srinivas PN, Bradley H, Coetzee R, Ochoa TJ, Semuto Ngabonziza JC, Mazarati JB, Van Damme W, van de Pas R, Vandaele N, Torreele E. Shaping the future of global access to safe, effective, appropriate and quality health products. BMJ Glob Health. 2024 Jan 9;9(1):e014425. doi: 10.1136/bmjgh-2023-014425. PMID: 38195155; PMCID: PMC10807033.

Bekijk publicatie

Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie

Van 1 januari tot 30 juni 2024 is België voorzitter van de Raad van de Europese Unie (EU). Eén van de taken tijdens het voorzitterschap is het bevorderen van samenwerking tussen de EU-lidstaten. Het voorzitterschap richt zich op specifieke thema's. Het Instituut voor Tropische Geneeskunde (ITG) in Antwerpen draagt actief bij aan het thema gezondheid.  De komende maanden zal het ITG expert- en beleidsadvies verlenen en bijdragen aan de bredere dialoog over mondiale gezondheid. Samen met partners ijveren ze voor een toekomst waarin essentiële geneesmiddelen en vaccins geen privilege zijn, maar een universeel recht.

Onderzoeksthema's

nazoanga-marche-antibiotics-study

Farmaceutische Volksgezondheid

Spread the word! Deel dit artikel op