Ga naar hoofdinhoud

TIPS VAN ITG'ERS OM DE LOCKDOWN DOOR TE KOMEN

Hier zijn we weer, sinds 2 november. Zorg goed voor jullie zelf!

12-11-20

Afbeelding 1/1 : Kéfilath Bello, Philippe Selhorst & Nandini Sarkar

18 maart 2020. In de strijd tegen het coronavirus ging België (voor de eerste keer) in lockdown. We bleven in ons kot, maakten alleen essentiële verplaatsingen, zetten ons hele leven op pauze. Hoe beleefden de medewerkers en studenten van het ITG deze uitzonderlijke tijd? En hoe zorgden ze voor zichzelf?

1. Contact houden

Als PhD-kandidate aan het ITG komt Kéfilath Bello af en toe naar België. In haar thuisland Benin werkt ze als researcher aan het Centre de Recherche en Reproduction Humaine et en Démographie. De lockdown verdubbelde ongevraagd haar recentste België-trip. “Toen de grenzen sloten, was ik wel even van mijn melk. Niemand wist wanneer ik naar huis zou kunnen. Ik bleef uiteindelijk vier maanden in Antwerpen in plaats van twee. Contact houden was voor mij de belangrijkste manier om met de situatie om te gaan. Het deed me goed dat ik regelmatig naar kantoor kon. Enkele collega’s werden echt goede vrienden. Na het werk miste ik natuurlijk mijn familie. We praatten via WhatsApp, maar lang bellen was te duur. Gelukkig ging het met mijn man en drie kinderen best goed.”

2. Lopen in het bos

Philippe Selhorst maakt deel uit van het Outbreak Research Team van het ITG. Als viroloog reist hij de wereld rond om de genetische code van virussen te kraken. Zo hielp hij in Congo het chikungunyavirus te ontcijferen en in Cuba het zikavirus. “Voor het coronavirus deed ik hetzelfde soort werk als gewoonlijk. Ook bij kleinere virusuitbraken gaan wij ‘s nachts en in het weekend door. Dat er buiten het lab een lockdown aan de gang was, nam voor mij zelfs stress weg. Mijn sociale leven lag stil, dus ik kon ongestoord doorwerken. Normaal ga ik in mijn vrije tijd rotsklimmen. Nu ging ik vaak lopen in het prachtige Sint-Annabos. Daarnaast sprak ik af en toe - op afstand - af met enkele goede vrienden. En één keer danste ik tot in de vroege uurtjes op een online dansfeestje!”

3. Online workout als overgangsritueel

Kort na de lockdown werkte Nandini Sarkar haar PhD-proefschrift af, over de gezondheidszorg op het Oegandese platteland. Haar andere ITG-project werd ondertussen helemaal omgegooid. “Ook voor de lockdown werkte ik af en toe van thuis uit. Ik prijs me gelukkig dat ik daar een apart bureau heb. Wel kreeg ik het extra druk omdat het geplande veldwerk in het water viel. Om lichaam en geest fris te houden, begon ik meer te bewegen. Op de duur vond ik dat zelfs zo leuk dat ik nog een online cardiotraining toevoegde aan mijn dagelijkse portie yoga. In de lange periode thuis gaf die work-out structuur. Het werd een overgangsritueel tussen werkdag en tijd voor mezelf.”

Meer nieuws over

PUBLIC HEALTH     BUITEN LAND